Newyork’ta Beş Minare – Vizyon Film Analiz (1)

Kırmızıgül Üçlemesi: Newyork’ta Beş Minare


Mahsun Kırmzıgül’ün yazıp yönettiği Newyork’ta Beş Minare filmi izleyenlerden tam not alamasa da değindiği konular ve Türk sinemasına kattığı yenilikler ile bence çok başarılı.

Filmi vizyona girdikten 3 gün sonra izleyebildim. Analizini yapmakta ise biraz geciktik. Film Mahsun Kırmızıgül’ün üçüncü filmiydi. İlk ikisi çok başarılı bulunmuştu. Bu nedenle bu filminden de başarı bekleniyordu. Kırmızıgül toplumsal konuları işleyen filmler yapmayı seviyor ve bu nedenle değinilmemiş konulara değiniyor ve işlenmemiş olayları işliyordu.

Filmde İşlenilen Konular

Newyork’ta Beş Minare’nin içerisinde işlenilen konular ve gösterilen olayları itibari ile de benim hoşuma giden bir filmdi. Film içerisindeki konulara gelecek olursak çok çeşitlilik gösteriyordu. Filmde:” Kan davası,  aşırı milliyetçilik, cemaatçilik, dini istismar, uluslar arası arenada Müslüman terörist imajı, batılının gözünde Müslümanlar, gerçek Müslüman kimliği ile İslam’ı kötüye kullananların kimliği, cehalat, gerçek İslami hoşgörü, vatan sevgisi, anne baba sevgisi”, gibi daha önce bu kadar geniş kapsamlı ele alınmamış konular işlenmekteydi.

Filmin Senaryosu

Konular haliyle bu kadar geniş olunca bütün bunları birbirine bağlamak biraz sıkıntı oluşturmuş. Filmin senaryosu her ne kadar özgün olsa da bu özgünlük içerisinde bu kadar konuyu bağlamak fimi biraz kasmış. Bu nedenle filmin senaryosunda bazı kopukluklar var. Filmde hem gereksiz sahneler var hem de olayların tam anlamı ile anlaşılamamasına yol açan eksik sahneler var.

Filmde Hacı Gümüş (Haluk Bilginer) karakterinin gizemi çok iyi analiz edilmiş ve senaryoya yerleştirilmiş ancak filmin akışında bu karakter ile ilgili olaylar tam anlamı ile verilmiyor sadece filmin sonundaki olay ile bu karakter çözülmeye çalışıyor. Senaryo içerisindeki karakterlerin tahlillerinde anlaşılmazlıklar var. Bu anlaşılmazlıklar çok kısa dar diyaloglar ile aşılmaya çalışılmış bu nedenle filmi toparlamakta ve çözümlemekte sıkıntı çekilebiliyor. Filmin konusu bir karakter üzerinde gidiyor bu nedenle olayları bu karaktere bağlamak biraz zor olmuş.

Film Çekim ve Görselleri

Filmin çekim tekniği ve görsellikleri çok iyi özellikle Amerika, İstanbul, Bitlis çekimleri. Buna karşın filmdeki bazı patlama sahneleri çok amatörce gerçekleştirilmiş, Holywood tarzı patlama sahneleri pek yok. Çatışma ve baskın sahneleri çok gerçekçi, adrenalin ve aksiyon dolu. Filmde Bitlis, Newyork ve İstanbul’un güzelliklerini sinema perdesinden çok güzel izleyebilirsiniz

Filmin Oyuncuları

Filmin oyuncuları fena değil. Çok geniş bir oyuncu kadrosu var ve oyuncuların birbirleri ile uyumu çok iyi. Yabancı oyuncular ile Türk oyuncuların uyumu da çok hoş olmuş, filme çeşitlilik katmış. Filmde: Haluk Bilginer,  Engin Altan Düzyatan,  Ali Sürmeli,  Danny Glover,  Mahsun Kırmızıgül,  Onur Ünsal,  Robert Patrick,  Salih Kalyon,  Gina Gershon,  Zafer Ergin,  Hüseyin Avni Danyal,  Mustafa Sandal,  Murat Ünalmış,  Suna Selen Eşref Kolçak gibi Türk, yabancı, usta ve genç oyuncular yer alıyor.

Tavsiye

Kesinlikle tavsiye ediyorum, bu kadar çok konunun işlenmesi ve Türk sinemasında ilkleri gerçekleştiren bir olması nedeni ile izlenilmesi gerekiyor. Filmin sonundaki sahne çok müthiş ağlamamak mümkün değil, vurulma sahnesine dikkat, kurşun çok yakın geliyor:))

Paylaş-ı Yorum: İsmail Ünlü

4 Replies to “Newyork’ta Beş Minare – Vizyon Film Analiz (1)

  1. Filmin tek basit bir amacı vardı, dinler arası diyalog, sadece Allah’a inanmanın yeterli olacağını hollowyoodvari sahnelerle duygusal sahnelerle insanların bilinçaltlarına empoze etmeye çalışan, çok zehirli bir filmdi.

    11 milyon dolarlık türkiyenin en bütçeli filminin böyle bir konunun değilmesi insanı ister istemez komple teorileri üretmeye teşvik ediyor

  2. Eğer izlediğiniz bir filmden bir şeyler almışsanız ve teori üretebiliyorsanız bu iyiye işaret. Çünkü sinema size yorumlanmış bilgiyi verir, siz onun içerisinden doğru bilgiyi çıkarırsınız, Bu aynı zamanda sizin bilinçli seyirci olduğunuzu gösterir , istediğimizde bu zaten. Yorumunuz için teşekkürler…

  3. ilk çıktığında “süper.gitmem lazım” demiştim.
    sonra eleştirilerini okudukça aklımda bir çok soru işareti bıraktı film.

  4. Bir film daha izlemeden sizde soru işareti bıraktıysa o zaman derim ki izleme değer en azından kendi fikrim oluşur, filmi öyle yorumlarım. İyi seyirler her daim…

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir